Diagnoza logopedyczna pozwala na ocenę poziomu rozwoju mowy i umiejętności komunikacyjnych dziecka, sprawności i budowy aparatu artykulacyjnego, a także innych funkcji, które są niezbędne dla prawidłowego rozwoju mowy dziecka.
Wynikiem diagnozy logopedycznej jest ustalenie:
– etapu i poziomu rozwoju mowy;
– elementów procesu porozumiewania, które są opóźnione bądź zaburzone;
– przyczyn zakłóceń rozwoju mowy;
– prognozy dotyczącej dalszego rozwoju mowy.
Przebieg badania
Na wstępie logopeda ustala powód zgłoszenia, zaobserwowane trudności w rozwoju mowy, następnie przeprowadza wywiad z rodzicami dziecka.
Wywiad polega na zebraniu informacji o:
– przebiegu ciąży i porodu;
– stanie zdrowia dziecka po urodzeniu i w późniejszym okresie, sposobach karmienia;
– rozwoju motorycznym dziecka od urodzenia do momentu diagnozy;
– rozwoju zabawy i kontaktów społecznych, np.: ulubionych aktywności dziecka, relacji z rówieśnikami, korzystania z technologii informacyjnych;
– szczegółowe pytania dotyczą rozwoju mowy: głużenia, gaworzenia, czasu pojawienia się pierwszych słów, połączeń wyrazowych i zdań, gestu wskazywania, a także umiejętności posługiwania się mową w zabawie i sytuacjach społecznych;
– logopeda zadaje pytania o dotychczasową terapię logopedyczną dziecka i inne terapie, jeśli takie próby były podejmowane;
– analizie podlega udostępniona dokumentacja medyczna, np.: dotycząca zabiegów, hospitalizacji, książeczka zdrowia dziecka.
Nie wszystkie pytania padną podczas diagnozy logopedycznej. W zależności od zgłaszanego problemu, wieku dziecka, stanu zdrowia dziecka, planowanych lub istniejących konsultacji i badań logopeda uzupełnia wywiad o kwestie istotne dla rozwoju mowy i jej nieprawidłowości.
Badanie logopedyczne obejmuje:
W przypadku trudności w wymowie –najskuteczniejszym narzędziem do badania wymowy dziecięcej u małych dzieci jest rozmowa kierowana oraz zabawa z dzieckiem, dlatego też zajmuje ona dużo miejsca w toku przeprowadzonego badania. Logopeda bada wymowę wykorzystując również kwestionariusz obrazkowy.
W toku badania przeprowadza się również sprawdzenie budowy narządów mowy, oddychania, połykania, słuchu fonemowego, kinestezji artykulacyjnej i pamięci słuchowej, ocenia się prozodię i emisję głosu.
W przypadku podejrzenia opóźnionego rozwoju mowy i/lub zaburzeń rozwoju mowy badanie zasadnicze jest pogłębione o bardziej rozbudowane metody, techniki diagnostyczne i narzędzia do oceny trudności oraz zaburzeń rozwoju mowy. Są to testy badające rozumienie, umiejętność powtarzania i nazywania, zasób słownictwa, umiejętności odmiany wyrazów i tworzenia zdań, wymowę oraz sprawdzające jak dziecko używa mowy w sytuacjach społecznych i jak komunikuje się z innymi.
W trakcie diagnozy logopedycznej prowadzona jest obserwacja dziecka pozwalająca na zebranie dodatkowych informacji na temat sposobu i chęci nawiązywania kontaktu, rodzaju i sposobu zabawy, wykorzystywania innych form komunikacji (gestów, mimiki, posługiwania się komunikacją wspomagającą i/lub alternatywną).
Omówienie wyniku badania:
Wizyta diagnostyczna kończy się potwierdzeniem lub wykluczeniem nieprawidłowości w rozwoju mowy oraz omówieniem kompetencji językowych i komunikacyjnych dziecka, w tym:
– aktualnego stanu rozwoju mowy;
– objawów i możliwych przyczyn zakłóceń;
– umiejętności i trudności komunikacyjnych;
– problemów artykulacyjnych;
– prognozy związanej z rozwojem mowy;
– zaleceń do terapii logopedycznej;
– zaleceń do pracy w domu.
Informacja dla rodzica
Na wniosek rodzica wydaje się opinię logopedyczną zawierającą diagnozę logopedyczną, opis umiejętności oraz trudności dziecka oraz zalecenia do zajęć logopedycznych w przedszkolu, szkole lub innej placówce.
Badanie logopedyczne bez opinii /informacji kończy się na omówieniu wyniku badania i wydaniu zaleceń w formie ustnej.
W przypadku, gdy do postawienia diagnozy konieczne jest wykonanie badań dodatkowych, np.: badania słuchu, badania laryngologicznego, neurologicznego, innych konsultacji, pogłębienia diagnozy specjalistycznej, badanie kończy się omówieniem aktualnego badania logopedycznego.
Najczęściej używane określenia logopedyczne:
Opóźniony rozwój mowy jest przejawem dysharmonii rozwojowej, przekazuje informację o trudnościach poznawczych dziecka, o zakłóceniu rozwoju mowy. Istotną sprawą jest zaobserwowanie i opis zachowań językowych dziecka z opóźnionym przyswajaniem mowy do momentu, kiedy będzie można rozstrzygnąć kwestię, czy zjawisko ma charakter samoistny czy patologiczny. Jest to rodzaj wstępnej, nieprecyzyjnej diagnozy, która powinna skłaniać do wdrożenia stymulacji rozwoju mowy oraz pogłębiania diagnozy w toku prowadzonej terapii. O opóźnieniu rozwoju mowy mówi się w przypadku, gdy rozwój mowy nie przebiega zgodnie z normą wiekową, gdy proces rozwojowy ulega zakłóceniu lub zaburzeniu. Opóźnienie może dotyczyć mówienia i rozumienia bądź tylko mówienia i jest to najważniejszy symptom zakłóceń i zaburzeń rozwoju sprawności komunikacyjnej. Może obejmować również proces nabywania przez dziecko słownictwa, artykulacji, odmiany wyrazów, formowania wypowiedzi.
Wada wymowy (zaburzenie artykulacyjne)- to nieprawidłowa realizacja fonemów, wykraczająca poza ustalone normy językowe.
Do najczęściej występujących wad wymowy zalicza się:
dyslalie są to nieprawidłowe realizacje dźwięków mowy pod postacią elizji, czyli opuszczania dźwięku, substytucji, czyli zamiany jednego lub wielu dźwięków mowy na inne dźwięki oraz deformacji, która zachodzi wówczas, gdy dźwięki mowy są realizowane w sposób zniekształcony, nietypowy. Do nieprawidłowości realizacji głosek w młodszym wieku przedszkolnym (poniżej 4 roku życia) zalicza się między innymi zamiany głosek : k,g na t,d , l na j, ł, f, w na h, p, b , a także s,z,c,dz na ś,ź,ć dź i inne warianty zastępowania jednych głosek innymi, opuszczania i deformacji głosek. Po 4 roku życia do dyslalii zalicza się między innymi zamianę głosek sz,ż,cz,dż na s,z,c,dz lub ś,ź,ć,dź;
Złożone zaburzenia komunikacji językowej
W praktyce logopedycznej spotyka się dzieci, które mają poważne trudności w opanowywaniu mowy i języka, w skutecznym korzystaniu z zasobów językowych w komunikacji z otoczeniem społecznym i w poznawaniu świata. Postawienie diagnozy jest procesem długotrwałym, w którym udział biorą specjaliści z różnych dziedzin. Do złożonych zaburzeń komunikacji językowej należą, np.: afazja, SLi- specyficzne zaburzenia języka, mutyzm, jąkanie.
Akademia Rozwoju Mowy Sp. z o.o.
NIP: 783 19 00 997
REGON: 570784566 KRS: 0001096845
Adres do korespondencji:
Akademia Rozwoju Mowy
Osiedle Bajkowe 12
62-100 Bartodzieje
Tel. (+48) 699 711 64
kontakt@akademiarozwojumowy.pl
ul. Przemysłowa 38 62-100 Wągrowiec