Zgodnie z zaleceniami Amerykańskiego Stowarzyszenia Słuchu i Mowy ASHA, Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego ( APD) rozpoznaje się w przypadkach, w których co najmniej jedna z podstawowych wyższych funkcji słuchowych jest zaburzona. Do objawów zaburzeń przetwarzania słuchowego należą:

  1. problemy z koncentracją uwagi (zazwyczaj krótki czas koncentracji),
  2. nadwrażliwość słuchowa,
  3. trudności w rozumieniu mowy w trudnych warunkach np. gdy w otoczeniu jest szum, gwar, pogłos,
  4. trudności w nauce, zwłaszcza pisania i czytania oraz w nauce języków obcych,
  5. problemy z dłuższym utrzymywaniem uwagi na zadaniu wymagającym słuchania (zwłaszcza w przypadkach obecności bodźców rozpraszających),
  6. trudności z rozumieniem złożonych poleceń lub dłuższych wypowiedzi, lub opowiadań,
  7. częste „wyłączanie się" - dziecko myślami jest gdzie indziej, często sprawia wrażenie nieobecnego,
  8. problemy z określeniem kierunku, z którego dobiega dźwięk,
  9. częste prośby o powtórzenie pytania lub wypowiedzi,
  10. mylenie podobnie brzmiących wyrazów.
APD – jedną z przyczyn trudności w uczeniu się

Podstawowe znaczenie dla skutecznej nauki i przyswajania wiedzy kanałem słuchowym mają wyższe umiejętności ( funkcje) słuchowe.

Trudności w nauce, w pisaniu i czytaniu oraz częste współistniejące z nimi zaburzenia emocjonalne mogą wynikać z zaburzeń analizy dźwięków na poziomie centralnym.

W pierwszych klasach szkoły podstawowej 3 - 5% dzieci ma objawy zaburzeń przetwarzania słuchowego ( APD), które gdy są niewykryte i nierehabilitowane w znacznym stopniu ograniczają możliwości nauki i rozwoju tych dzieci.

Charakterystyczne jest, że częstość występowania zaburzeń APD  jest dwukrotnie większa u chłopców. Badania wskazują, że około 30 % dzieci z dysleksją oraz 40-50% dzieci z trudnościami w nauce (ang. learning disability) ma objawy centralnych zaburzeń słuchu a trening słuchowy w znaczący sposób poprawia funkcjonowanie tych dzieci w szkole oraz ich umiejętność czytania.

DIAGNOZA APD

Celem działań diagnostycznych jest potwierdzenie lub wykluczenie występowania APD  u dziecka oraz określenie profilu klinicznego APD w celu wybrania  odpowiedniej formy treningu słuchowego.

Diagnoza  wyższych funkcji słuchowych zawiera:

  1.  Test reakcji wzrokowej
  2. Test reakcji słuchowej
  3. Test rozumienia  słów w szumie
  4. Test rozumienia zdań w szumie
  5. Test sekwencji częstotliwości
  6. Test wykrywania przerw, test rozdzielczości czasowej układu słuchowego
  7. Test różnicowania wysokości dźwięków
Kiedy można wykonać diagnozę?

Diagnozę ryzyka zaburzeń przetwarzania słuchowego możemy wykonać od 4. roku życia,  u dzieci mówiących i współpracujących. Dla każdej grupy wiekowej określone zostały baterie testów odpowiednie do możliwości rozwojowych dziecka.

W wieku 4-6 lat badania określają ryzyko wystąpienia zaburzeń APD. W zależności od uzyskanego wyniku dla dziecka dobierana jest odpowiednia terapia słuchowa, mająca na celu zniwelować rozpoznane trudności dziecka. Konsultacja wyników wraz z ustaleniem planu terapii dziecka odbywa się od razu po wykonaniu badań diagnostycznych.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress
secretcats.pl - tworzenie stron internetowych